Danskernes holdning til COVID-19 vaccine

Det blev offentliggjort den 26. november, at det forventes, at de første danskere vil modtage vaccine mod COVID-19 omkring årsskiftet. Fra sundhedsmyndighederne lyder det, at der venter en stor opgave med at klæde danskerne på til en vaccine, og at det selvfølgelig bliver frivilligt, om man vil lade sig vaccinere.

Forud for udrulningen af vaccinen er det derfor aktuelt at få belyst: ”Hvad er danskernes holdning til en godkendt vaccine mod corona?” Dette spørgsmål har forskere fra Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet, i samarbejde med Epinion, forsøgt at afdækket. Hver anden uge siden 10. september har vi bedt 300 forskellige personer fra den generelle befolkning (18 år og ældre) om at udfylde et spørgeskema, der blandt andet indeholder spørgsmål om deres holdninger til COVID-19-vaccine. Nedenstående tal er baseret på seks spørgeskemarunder og samlet 1.680 personer.

Tre ud af fire dansker i vores studie ønsker en COVID-19 vaccine

Folk i Danmark er blevet spurgt, om de vil lade sig vaccinere, såfremt der er en godkendt vaccine i landet. Ved 2. december 2020 angav 75% af danskerne i vores studie, at de ville, mens 18% var usikre på, hvorvidt de vil lade sig vaccinere, og 7% tilkendegav, at de ikke vil lade sig vaccinere. Billedet er tilsvarende, når der blev spurgt om man ville anbefale sine nærmeste at blive vaccineret. Tilslutningen til vaccinen har været relativ stabil siden september.

Bekymring for bivirkninger er hyppigste grund til ikke at ville vaccineres

Blandt de 7% af danskere i vores studie, som ikke vil lade sig vaccinere udtrykte 61% bekymring for bivirkninger som begrundelse for fravalget af vaccinen, 37% betragtede ikke sig selv som risikogruppe for COVID-19, 27% er generelt imod vacciner, 17% angiver andre årsager til ikke at ville lade sig vaccinere, 16 % tror ikke at vaccinen vil have en effekt, mens 2% angiver tidligere COVID-19 infektion som begrundelse for deres fravalg. På spørgsmålet om grunde til fravalg af vaccinen var det muligt at angive flere af de nævnte og præ-definerede begrundelser samtidigt, hvorfor ovenstående ikke summerer til 100 %.

Kvinder under 65 år vil sjældnere sige ja til vaccine

Undersøger man, hvad der karakteriserer de personer der vil fravælge vaccinen i vores dataindsamling, er det hyppigst de unge og midaldrende danskere. Der findes ikke en klar forskel på køn og uddannelsesniveau blandt dem, som ikke vil lade sig vaccinere. Ser man på dem, som er i tvivl om de vil lade sig vaccinere, ses en tendens til, at det hyppigere er unge og midaldrende kvinder, med lavere grad af uddannelse, som er i tvivl.

Figur: Danskernes holdning til COVID-19 vaccine fordelt på køn, alder og uddannelse

Klik på figuren for at forstørre

vaccineDK

Opbakning til at regeringen og myndighederne bestemmer hvem der tilbydes vaccination

Fire ud af fem danskere i vores studie/der svarede på vores spørgeskema erklærede sig i høj grad eller meget høj grad enige i, at regeringen og myndigheder har et ansvar for at prioritere hvilke befolkningsgrupper som står i første række til vaccinen, mens 6% erklærede sige uenige eller meget uenige i dette.

Endeligt, erklærede tre ud af fire af de adspurgte sig i høj grad eller i meget høj grad enige i at alle danskere som kan vaccineres, har et ansvar for at lade sig vaccinere, mens 8% erklærede sig uenige eller meget uenige i dette.